دستگاه تعویض SMD

دستگاه تعویض SMD (هات ایر) معرفی و چگونگی کار با آن (SMD Rework Station)

دستگاه تعویض HOT AIR) SMD (چیست؟ به طور کلی باید گفت که قطعات الکترونیکی، قطعاتی ضروری هستند که باعث می شوند یک آیتم الکترونیکی آنطور که باید عمل کند. در بیشتر مواقع، این اجزا به نرمی کار می کنند، اما وقتی اینطور نیست، برای رفع مشکل به ابزارهای خاصی نیاز دارند. دستگاه تعویض SMD نیز اغلب ابزاری ترجیحی برای انجام دوباره کاری ها و تعمیرات پیچیده قطعات شکسته است. در این مقاله از شهاب الکترونیک راهنما و نمایی کلی از اینکه دستگاه تعویض SMD چیست و چه کاری می تواند انجام دهد ارائه داده می شود.

دستگاه تعویض SMD چیست؟

دستگاه تعویض  SMDاستفاده مناسب از هوای گرم را فراهم می کند. زیرا قطعات الکترونیکی دارای قطعات کاری زیادی هستند و اکثر آنها از فلز ساخته شده اند. پس از جدا شدن قطعه از بدنه آن، باید راهی برای برداشتن و مانور دادن قطعات فلزی برای کار در مناطق خاص وجود داشته باشد. تنها چیزی که می تواند فلز را تا حدی ذوب کند که بتوان آن را خم کرد یا حرکت داد گرمای شدید است. این همان کاری است که دستگاه های هوای گرم برای انجام آن ساخته شده‌اند. دستگاه هات ایر می تواند نوع دمای هوای گرم مورد نیاز اپراتور را تولید کند و می تواند آن را به سرعت هم انجام دهد. دستگاه های تعویض همچنین دستگاه لحیم‌زدایی نیز هستند و عملکرد لحیم کاری آن به اپراتورها اجازه می‌دهد تا به راحتی فلز را با استفاده از لحیم فلزی تعمیر کنند. هوای گرم تولید شده از دستگاه تعویض SMD نیز برای ذوب لحیم کاری مفید است و آن را برای مدت کوتاهی به صورت مایع نگه می دارد.

در هر دستگاه تعویض  SMD یا هوای گرم، دو دستگیره کنترل وجود دارد. دسته کنترل اول برای کنترل جریان هوای داغ است در حالی که دستگیره کنترل دیگر برای کنترل دما استفاده می شود. هوای گرم از طریق نازل متصل به دسته جریان می یابد. این هوای گرم به ذوب شدن خمیر لحیم زیر آی سی کمک می کند. دستگاه تعویض  SMDرا همچنین می توان به عنوان دستگاه تعویض چیپ BGA به کار برد. بدین صورت است  که برای برداشتن قطعات SMD از نگهدارنده PCB و پری هیتر برای دادن گرما از پایین استفاده می شود.

دستگاه تعویض SMD بخش کنترل

دستگاه تعویض SMD بخش کنترل

 

مشخصات دستگاه تعویض SMD

همه دستگاه های تعویض SMD شباهت‌هایی در نحوه عملکردشان دارند. اما نحوه قرارگیری، طراحی و بازده انرژی اجزای مختلف ممکن است از برندی به برند دیگر متفاوت باشد.

درجه جریان هوا:

صفحه ای بر روی سخت افزار اصلی دستگاه تعویض SMD قرار دارد که به اپراتور اجازه می دهد تا میزان جریان هوای گرم از ابزار دستی را تنظیم کند.

کنترل دما:

از مهمترین ویژگی های هر دستگاه تعویض SMD است که به اپراتورها اجازه می دهد دما را از کمترین تا بالاترین محدوده در هر زمان تنظیم کنند.

دسته هوای گرم:

این ابزار دستی به تفنگ هوای گرم نیز معروف است. این همان چیزی است که اپراتور هنگام کار با دستگاه تعویض SMD برای اعمال گرما به لحیم کاری فلزی برای نرم کردن یا ذوب آن به اندازه کافی برای انجام تعویض و تعمیر چیپ BGA و سایر قطعات استفاده می کند.

نگهدارنده دسته:

این قسمت در کنار محفظه سخت افزاری دستگاه قرار دارد و مکانی مناسب برای نگه داشتن شاخه در مواقعی است که از آن استفاده نمی شود.

 

تفاوت اصلی محصولات شهاب الکترونیک با سایر برند ها در این هست که با دستگاه هوای گرم یا هات ایر این شرکت میتوانیر پروفایل حرارتی تنظیم کنید و مانند دستگاه تعویض چیپ ،

گرما را طبق یک پروفایل به برد اعمال کنید

یکی دیگر از تفاوت های این محصولات ، استند دسته میباشد که کاربر با برداشتن دسته از روی استند ، دستگاه روشن شده و بعد از استفاده به محص قراردادن بر روی استند به حالت خاموشی موقت میرود.

لوازم ضروری در استفاده از دستگاه تعویض  SMD

در این بخش برخی از لوازم جانبی که در دستگاه های تعویض SMD وجود دارد و برای اپراتور کاملاً کاربردی است، آورده شده است.

انواع نازل:

اپراتورها می توانند انتخاب کنند که از چه نوع نازلی برای لحیم کاری ابزار هوای گرم خود استفاده کنند. تکنیسین حتما باید نازلی را انتخاب کند که با لندازه قطعه SMD اش سازگار باشد.

گیره SMD:

اینها به اپراتورها کمک می کنند تا اجزای کوچک را بدون دست زدن به آنها بردارند.

تشک میز ESD:

تشک های رومیزی ضد الکتریسیته ساکن به محافظت از قطعات در برابر تخلیه مضر استاتیک کمک می کنند.

مچ بند ESD:

این بند ضد الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از تخلیه ساکن توسط اپراتور هنگام تعویض چیپ BGA استفاده می شود.

پری هیتر:

بهترین روش برای لحیم کاری پیش گرم کردن برد قبل از انجام کار با هوای داغ یا هات ایر میباشد.

 

دستگاه تعویض SMD

دستگاه تعویض SMD شاخه هوای گرم

نکات کار با دستگاه تعویض SMD

وقتی نوبت به یادگیری نحوه استفاده از دستگاه تعویض SMD می رسد، راه های زیادی برای استفاده مناسب از آن وجود دارد. در اینجا برخی از آن ها برای کمک به شما آورده شده است:

  • اتصال ناپیوسته: این اتصالات به سختی دیده می شوند و گرما به حرکت برخی از قسمت ها کمک می کند.
  • اجزای ناپیدا: برای مثال هوای گرم قطعه جایگزینی است که یکی از آن اجزای نا پیدا است.
  • اجزای متقارن: قطعات نادرست قرار داده شده که نیاز به ثابت شدن دارند.
  • حذف قطعات بد: قطعات بد را از تولید خارج کنید و قطعات جدید را جایگزین کنید.

سخن آخر

دستگاه تعویض SMD یکی از ابزارهای لحیم کاری ضروری برای دستیابی به نتایج حرفه ای است. برای تهیه و خریداری دستگاه تعویض موردنیاز خود کافی است به فروشگاه شهاب الکترونیک مراجعه کنید. کارشناسان فروش دستگاه های مناسب شما را معرفی خواهند کرد تا با خیالی راحت خرید نمایید. برای خرید آنلاین از محصولات شهاب الکترونیک می توانید به وبسایت مجموعه سر بزنید.

منابع

https://www.qsource.com/blog/669/what-is-an-smd-rework-station-and-how-does-it-work-

http://www.mobilecellphonerepairing.com/smd-rework-station.html

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *